أحمد الشرقاوى العضو المميز لهذا الشهر
الدولة : عدد الرسائل : 295 31 نقاط : 330 تاريخ التسجيل : 26/11/2011 بطاقة الشخصية مرئى للجميع:
| موضوع: رد: رقصة دموع ( الفائزة بجائزة يناير 2013 ) الثلاثاء مارس 26, 2013 9:21 am | |
| - محمود كامل كتب:
- الاستاذ احمد الشرقاوى
اولا مبروك عليك الجائزة ثانيا اتمنى من حضرتك توضيح الاتى 1- يعنى ايه الرحلة مخنوقة برجوع ثم ايه الجديد فى ان الصمت شىء ميت ( الصمت بيعيش ع الكلام موت بالحيا ) 2- غالبا مانقول ان هذا الرجل .. ولى .. أو درويش .. اذا من الطبيعى ان يكون الدرويش وسط الاوليا . ثم ما هذا التناقض بين الموج بينطق بالهروب لكن بيكتم كلمته .. بينطق .. بيكتم الضحك حضّر شنطتة حالف يسافر !!!!!!!!! ثم اين المنطقية ف ( الصوت بيخرج من عنينا .. بلحم حلم الانتصار ) اعتقد لو قلت ( الضى خارج من عنينا ) كانت هتدى معنى اقوى .. وانت نفسك بتأكد ده بجملة ( النظرة خارجة بالعما ) !!!!!!!!!!!!! نرجع تانى للتناقض .( الشنطة فاضية من حياتنا .. مليانه بدموع البشر ) المنطق ان تقول ( الشنطة فاضية من حياتنا .. الا بس من الدموع ) ثم ما هذا التهميش للانثى التى لم تصان فى عرضها مع انها الملمح الوحيد فى النص لكن حضرتك اختصرته قبل ما تكتبه !!!!!!! باس الطريق خَدّ الحُفر ، بوس م الرُصاص والذنب كاره يُغتفر يانار / ياعار ، .. تركيبة فى منتهى الغرابة ولا تمت للشعر باى صلة ثم نأتى الى الخاتمة... التى لا تقل غموضا عن سابقتها م مستحيل الصعب يتساهل كده وياخد قرار ميكنش واخده بالرضا ! مات الكلام والصمت بيعيش ع الحياه تاريخ وفاه .! ( الصمت- الرقص - الرحلة - الموج -الضحك - الغربة - الحرقة - الصوت - اللعب - الدم - النظرة - الشمس - النور - الذنب - العرض - الطرق - الحفر - الرصاص - النار - العار - الرضا - ) 21 بدايه ومفتاح لا علاقة لهم ببعض .. هذا ما خرجت به من هذا النص .. المكتوب بزهنية لم يعد لها فى الشعر اى مكان .. فتركيبة هذا النص كانت فى اواخر السبعينات واوائل الثمانينات وكن نبهر بها ويفتخر كل شاعر انه قدم نص لم يفهمه احد .. ياسيدى الرمز ان تجعل الصورة الشعرية العامة للنص هى التى تخلق العالم الشعرى به وليس الجمل المجردة والمكتوبه بقصد والتى وصل عددها الى 21 صور .. انا لا افرض عليك شىء ولكنى اقول لك بان الشعر ابسط واسهل بكثير عما كتبته حضرتك .. للمرة الثانية مبروك على الجائزة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[size=24]كل الإعتذار لأساتذتى اللى ردوا عليا سأرد أولاً على أستاذى محمد كامل وأعود لكم
الرحلة مخنوقة برجوع ياأستاذ يعنى فيه حاجة مقيدة للرحلة ,, يعنى بالعامى كل ما ما نمشى خطزتين لقدام نرجع لورا ,, انا مقلتش إن فيه جديد انا بنوه عن حاجة موجودة من باب التذكرة ,, أما موضوع الولى والدرويش مش زى مانت فهمت جداً , اقصد إن درويش فى مركب أوليا إن هوه أقل منهم بكتير اقل واحد فى الحضور ,,, اما التضاد بين بينطق ويكتم اقصد إنه بينطق بداخله بيكتم كلمته علشان إحتمال يكون فيه أمل من تانى الضحك حضّر شنطتة حالف يسافر !!!!!!!!! دى حاجة أظن حضرتك متسمعش عنها إسمها تركيبات شعرية بمعنى إن شمس النهرا دى جملة عادية لكن لما نقول شمس الأمل شمس اللقا هنا التركيبات والعمض والفلسفة ثم اين المنطقية ف ( الصوت بيخرج من عنينا .. بلحم حلم الانتصار ) اعتقد لو قلت ( الضى خارج من عنينا ) كانت هتدى معنى اقوى .. وانت نفسك بتأكد ده بجملة ( النظرة خارجة بالعما ) !!!!!!!!!!!!! أعتقد إنى لو قلت الضى هيبقى عكس اليأس اللى فى القصيدة إزاى أصلا انت جبت كلمة الضى مقابل !!!!!!!!! انا اللى مفروض أتعجب برده هنا تركيب شعرى ,, زى ما بتقول بالعامية برده الجنيه بطلع بالجلد فيما معناه ,, يعنى الصوت اللى هو عكس الصمت كإننا فى أولى ابتدائى وبنشرح ,, بيخرج مننا بطلوع الروح ,, وانا اتكلمت عن الصمت يعنى فى ترادف وتناسج للأفكار
نرجع تانى للتناقض .( الشنطة فاضية من حياتنا .. مليانه بدموع البشر )
الشنطة فاضة من شىء ومليانة بشىء أخر ,, زى الشنطة فاضية من الخيار ومليانة بطماطم ,, من منطلق أولى ابتدائى برده ,, انقد صح من فضلك المنطق ان تقول ( الشنطة فاضية من حياتنا .. الا بس من الدموع ) ليه هو انا بكتب جواب لخاطبتى ,, ولا انا مدرس وهفهم التلامذه ده شعر وبكتب لناس بتفهم ,, وهما فاهمين الحمد لله
ثم ما هذا التهميش للانثى التى لم تصان فى عرضها مع انها الملمح الوحيد فى النص لكن حضرتك اختصرته قبل ما تكتبه !!!!!!!
ده مش تهميش ده تشبيه ,, بجيب مفردات ومعانى موضوع علشان أتكلم فى موضوع تانى ,, هو يعنى لازم أكتب كلام سطحى ومباشر علشان يبقى ده شعر ,, حاجة غريبة والله
باس الطريق خَدّ الحُفر ، بوس م الرُصاص والذنب كاره يُغتفر يانار / ياعار ، .. تركيبة فى منتهى الغرابة ولا تمت للشعر باى صلة
هو ايه الغريب فى كده ياباشا هقعد أعيد وأقول فيه تركيبات والظاهر حضرتك متعرفش يعنى ايه تركيبات دى تتصل بالبداية الرحلة مخنوقة برجوع رحلة وطريق مليان حفر ده مش ترادف ولا ايه !!!!!!!!!!!!!! الذنب اللى احنا ارتكباناه كاره يغتفر علشان احنا وصلنا لمرحلة صعب فيه العودة والتوبة يانار ياعار يانار يعنى ياتعب وجهد ياعار يعنى شماتة وراس فى التراب بعد فضيحة مشوارنا ورحلتنا
ثم نأتى الى الخاتمة... التى لا تقل غموضا عن سابقتها م المستحيل الصعب يتساهل كده وياخد قرار ميكنش واخده بالرضا ! مات الكلام والصمت بيعيش ع الحياه تاريخ وفاه .!
انا معاك ان فيها غموض ولو سألت حد بيفهم هيقولك إن الغموضو فى الشعر دى العبقرية مش لازم يبقى كلامى سطحى وتافه أى بياع خضار على بابا السيدة يقدر يكتبه
( الصمت- الرقص - الرحلة - الموج -الضحك - الغربة - الحرقة - الصوت - اللعب - الدم - النظرة - الشمس - النور - الذنب - العرض - الطرق - الحفر - الرصاص - النار - العار - الرضا - ) 21 بدايه ومفتاح لا علاقة لهم ببعض .. هذا ما خرجت به من هذا النص
المفردات كلها متناسقة ومرتبة وكلها بينها ترادف وبتخدم النص عن ألسنة عباقرة للشعر ,, والنص ده اتنقد قبل كده كتير نقد بناء مش نقد بتاع فى الترللى
المكتوب بزهنية لم يعد لها فى الشعر اى مكان .. فتركيبة هذا النص كانت فى اواخر السبعينات واوائل الثمانينات وكن نبهر بها ويفتخر كل شاعر انه قدم نص لم يفهمه احد
والله حضرتك اللى فاهم غلط فاهم بزهنية السبعينات كما ذكرت احنا فى 2013 يعنى العقول اتطورت ياباشا اقرا أكتر للشباب دلوقتى احتمال احتمال تفهم قصدى
اسيدى الرمز ان تجعل الصورة الشعرية العامة للنص هى التى تخلق العالم الشعرى به وليس الجمل المجردة والمكتوبه بقصد والتى وصل عددها الى 21 صور .. انا لا افرض عليك شىء ولكنى اقول لك بان الشعر ابسط واسهل بكثير عما كتبته حضرتك .. للمرة الثانية مبروك على الجائزة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الصور والتركيبات دى من روح القصيدة الشعر ياباشا مش قافية وكلام موزون الشعر غموض وفلفسة
الشعر من جواب ,, هيتكتب بشوية كلام سطحى ,, تحت مسمى السهل الممتنع
بص بقى ياباشا القصيدة دى نقدها عشرات النقاد نقد بهرنى ,, مش مجمالة ناس معرفهاش دخلت وردت علشا ردود صح ,,, ناس فاهم بجد القصيدة دى أخدت بها كذا مركز اول فى كذا مكان معروف هنا وعلى رأسهم رابطة شعراء العامية المصرية من بين عشراب بل مئات المتسابقين
القصيدة دى دخل رد عليها ناس محترمة هنا وهنا بدون ذكر أسماء اعرفهم ومعرفهمش مش بيجاملونى لأنهم ناس أكثر إحترام من المجاملة
القصيدة دى جالى رسايل على الخاص من ناس معرفهاش تشيد بجمالها
انا هقتبس لك بس رد واحد هنا وهو رد استاذى عادل عوض سند الراجل ده لو شافنى غلط بيقولى ولو شاف حد غلط بيقوله والناس كلها تعرف كده ,, انه مش بيجامل حد
قصيده تحمل الهم العام والالم
الشاعر الجميل
احمد الشرقاوى
صور رائعه لنص مفارق يرفع رصيدك
ويضعك بكل فخر جانب كبار الشعراء .
استمتعت بفكرك وقلمك الرائعان .
مودتى وتحيتى ...
عادل عوض سند
بس كده السلام عليكم ,,, وبفكرك تانى ,, احنا فى 2013 يعنى العقول ناضجة عن كده ,, [/size]
| |
|
مجدى سرحان شاعر
الدولة : عدد الرسائل : 572 نقاط : 721 تاريخ التسجيل : 23/05/2012
| موضوع: رد: رقصة دموع ( الفائزة بجائزة يناير 2013 ) الثلاثاء مارس 26, 2013 9:48 am | |
| الشاعر الراقى احمد الشرقاوى تحيه طيبه لحضرتك مااروع ومااجمل الكلمات الصريحه التى تحمل فى طياتها الصراحه المطلقه تحياتى لحضرتك دمت مبدع | |
|
حمدى شبانة شاعر
الدولة : عدد الرسائل : 198 62 نقاط : 212 تاريخ التسجيل : 01/06/2011 بطاقة الشخصية مرئى للجميع:
| موضوع: رد: رقصة دموع ( الفائزة بجائزة يناير 2013 ) الخميس مارس 28, 2013 11:39 am | |
| - محمود كامل كتب:
- الاستاذ احمد الشرقاوى
اولا مبروك عليك الجائزة ثانيا اتمنى من حضرتك توضيح الاتى 1- يعنى ايه الرحلة مخنوقة برجوع ثم ايه الجديد فى ان الصمت شىء ميت ( الصمت بيعيش ع الكلام موت بالحيا ) 2- غالبا مانقول ان هذا الرجل .. ولى .. أو درويش .. اذا من الطبيعى ان يكون الدرويش وسط الاوليا . ثم ما هذا التناقض بين الموج بينطق بالهروب لكن بيكتم كلمته .. بينطق .. بيكتم الضحك حضّر شنطتة حالف يسافر !!!!!!!!! ثم اين المنطقية ف ( الصوت بيخرج من عنينا .. بلحم حلم الانتصار ) اعتقد لو قلت ( الضى خارج من عنينا ) كانت هتدى معنى اقوى .. وانت نفسك بتأكد ده بجملة ( النظرة خارجة بالعما ) !!!!!!!!!!!!! نرجع تانى للتناقض .( الشنطة فاضية من حياتنا .. مليانه بدموع البشر ) المنطق ان تقول ( الشنطة فاضية من حياتنا .. الا بس من الدموع ) ثم ما هذا التهميش للانثى التى لم تصان فى عرضها مع انها الملمح الوحيد فى النص لكن حضرتك اختصرته قبل ما تكتبه !!!!!!! باس الطريق خَدّ الحُفر ، بوس م الرُصاص والذنب كاره يُغتفر يانار / ياعار ، .. تركيبة فى منتهى الغرابة ولا تمت للشعر باى صلة ثم نأتى الى الخاتمة... التى لا تقل غموضا عن سابقتها م مستحيل الصعب يتساهل كده وياخد قرار ميكنش واخده بالرضا ! مات الكلام والصمت بيعيش ع الحياه تاريخ وفاه .! ( الصمت- الرقص - الرحلة - الموج -الضحك - الغربة - الحرقة - الصوت - اللعب - الدم - النظرة - الشمس - النور - الذنب - العرض - الطرق - الحفر - الرصاص - النار - العار - الرضا - ) 21 بدايه ومفتاح لا علاقة لهم ببعض .. هذا ما خرجت به من هذا النص .. المكتوب بزهنية لم يعد لها فى الشعر اى مكان .. فتركيبة هذا النص كانت فى اواخر السبعينات واوائل الثمانينات وكن نبهر بها ويفتخر كل شاعر انه قدم نص لم يفهمه احد .. ياسيدى الرمز ان تجعل الصورة الشعرية العامة للنص هى التى تخلق العالم الشعرى به وليس الجمل المجردة والمكتوبه بقصد والتى وصل عددها الى 21 صور .. انا لا افرض عليك شىء ولكنى اقول لك بان الشعر ابسط واسهل بكثير عما كتبته حضرتك .. للمرة الثانية مبروك على الجائزة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الأستاذ الكريم محمود كامل
أنت قد تكون موهوباً فى كتابة شعر العاميَّة ولكن قراءة النصوص بعمق موهبة أكبر وأنا أتعجب مما قرأته فى مشاركتك .. فإذا كان من حقك أن تقول رأيك - كما تراه - فلك ماتشاء شرط أن ترى كل جوانب النص .. أمَّا أن تخرج مشاركتك دون إشارة أو لمحة لوجود مقطع جميل أو حتى مجرد شطرة فهذا ما أراه إجحافاً بالنص .. وتقليلاً من كاتبه .. وقبل هذا أعتبره تلميحاً بعدم حيادية لجنة التحكيم التى إختارت هذا النص بالذات كأفضل نص عامِّى خلال الشهرالماضى .. وأظن أنك تعاملت مع النص وقلت ماقلت باعتبار كاتبه صغير السن وإعتبرتها فرصة لتُبدى إعتراضاً على أشياء رأيتها أنت وحدك .. أرجوك ياشاعر عُد لنصوصك العشر هنا .. وأعِد قراءتها وكأنها للشاعر أحمد الشرقاوى وليست لك .. وقل لنا رأيك .. رغم أنه يمكننا أن نكفيك هذا ونفعلها نحن ..
يتبقى أن أعترض على ماجاء برد الشاعر أحمد الشرقاوى على مشاركتك .. فقد كان ينبغى له أن يشكرك لأنك إكتشفت بالنص مالم نَرَه ... ولم ترى مارآه الأساتذة الذين أشادوا بالنص .. [b] | |
|